Inspanningstest voor sporters

Steeds meer mensen nemen hun sport serieus. Goed materiaal, hartslagmeters, powermeters en trainingsschema’s worden gebruikt om betere prestaties neer te zetten. Een nog weinig ingezet middel, maar minstens zo belangrijk, is de inspanningstest. Door middel van een inspanningstest kan bepaald worden hoe je er als sporter fysiek voor staat. Maar nog belangrijker, op welke manier je het beste aan de slag kunt om je doelstelling te realiseren. Op die manier kan je optimaal gebruik maken van je hartslagmeter, powermeter en je trainingsschema afstemmen op wat jij nodig hebt.  FoodFitness voert inspanningstesten uit met een zogenaamde ademgasanalyse. Deze apparatuur, die ook door sportartsen wordt ingezet, wordt gezien als de gouden standaard voor inspanningstesten.

Trainen op hartslag

Trainen op hartslag is niet alleen veiliger en effectiever, het is ook leuk om te doen. Door het trainen op hartslag krijgen trainingen een geheel andere betekenis. Veel mensen trainen veel te intensief in hun duurtraining. Door te trainen op de hartslagwaarden die bepaald zijn in de inspanningstest, weet je precies wanneer je in de juiste zone zit en wat het effect is van de training. Daarnaast wordt progressie veel beter inzichtelijk, omdat je terugziet wat je in de training presteerde. Naast het bepalen van de verschillende hartslagzones, wordt ook uitvoerig met je doorgenomen welke vormen van training er zijn, hoe je deze training uitvoert en wat het fysieke effect van deze training is.

VO2max

Tijdens de inspanningstest wordt afhankelijk van het gekozen testprotocol ook een VO2max gemeten. De VO2max zegt iets over de zuurstofopname capaciteit van het lichaam. Hierdoor weet je wat je presteert ten opzichte van jouw leeftijdsgenoten. Door middel van training is de VO2max te verbeteren. In een herhalingstest zegt de VO2max dus iets over de geboekte progressie.

Inspanningstest op de loopband

Naast een inspanningstest op de ergometer is het mogelijk een inspanningstest op de loopband te doen. Op die manier kunnen ook hardlopers en triatleten een nauwkeurige inspanningstest doen om bijvoorbeeld de hartslagzones voor het hardlopen te bepalen. Ervaring met lopen op een loopband is wel vereist.

Hartslagzones

Een van de redenen om een inspanningstest te doen, is het bepalen van de hartslagzones. Deze worden vaak berekend aan de hand van standaard percentages. Echter wanneer deze gemeten worden in een inspanningstest, blijkt dat de individuele hartslagzones sterk afwijken van de gemiddelde percentages. Hierdoor kunnen trainingen veel te intensief of juist te licht zijn.

(An)arerobe drempel

Door middel van een inspanningstest met ademgasanalyse kan heel nauwkeurig de anaerobe drempel (respiratoir compensatiepunt) worden bepaald. Maar FoodFitness bepaalt ook de aerobe drempel (ventilatoire anaerobe drempel). Door met twee drempelwaarden te werken, worden de individuele trainingszones nog veel persoonlijker.

Rapportage en trainingsadvies

Na de inspanningstest worden de resultaten met je doorgesproken. Je krijgt de verschillende hartslagzones mee en we leggen uit wat er precies in het lichaam gebeurt bij de verschillende trainingszones en wat daarvan het effect is. Op die manier kunnen we een persoonlijk trainingsprogramma voor je opstellen dat optimaal effectief is.